Pszichorendelés

Újra meg újra hasonló helyzetben találod magad? Szakítsd meg az ördögi kört!

Érdekes kérdések, érthető magyarázatok, hatékony módszerek - Böhönyey Márta és Tóth Melinda pszichológusoktól.

Időpontkérés egyéni, páros vagy csoportos ülésekre:
(a Kosztolányi Dezső tér, a Deák tér és a Nyugati közelében)

Friss topikok

Címkék

18 (1) 1961 (1) abúzus (1) advent (1) agresszió (1) ajándék (1) alapelv (1) áldozat (1) áldozathibáztatás (1) alkalmazkodás (1) asszertív (2) asszertivitás (1) autonómia (1) bántalmazottság (1) barát (2) behódolás (1) betegség (1) bizalmatlanság (1) bizalom (2) boldogság (3) bosszú (1) bukás (1) bulvárpszichológia (1) bűnbak (1) bűnbakképzés (1) büntetés (1) bűntudat (2) cél (4) címkézés (1) claustrophobia (1) coping (1) coping card (1) csalódás (1) csődtömeg (1) csökkentértékűség (1) csőlátás (1) csoport (1) csoportterápia (2) csoport ereje (1) depresszió (1) depriváció (1) dicsekvés (1) Disznó-öböl (1) döntés (1) dopamin (1) egészség (1) egyetemes igazság (1) elégedettség (1) elégtelen önkontroll önfegyelem séma (1) elfogadás (1) elhagyatottság (1) elidegenedés (1) elismerés (1) elismerés hajszolás (1) elkényeztetés (1) elkerülés (1) elkövető (1) elmélet (1) előadás (1) első szerelem (1) elszigeteltség (1) emlék (1) emlékbetörések (1) emlékezet (1) empátia (1) érdem (1) éretlenség (1) erőszak (1) érvek (1) érzelem (1) érzelmi kitörés (1) ész (1) extraverzió (1) fegyelmezetlenség (1) fekete-fehér gondolkodás (1) feldolgozás (1) félelem (3) felelősség (2) feljogosítottság (1) félreértés (1) feniletilamin (1) ferdítés (1) fiatal (1) frenológia (1) frusztráció (1) függés (1) gondolatolvasás (1) gondolkodási csűrcsavar (4) gondoskodás (1) grandiozicitás (1) güzü (1) gyakorlat (14) gyermek (1) gyógyszer (1) gyógyulás (2) hibás (2) hibáztatás (1) hit (1) hitvallás (1) hogyan (1) hogyan döntsünk jól (1) Hufnágel Pisti (1) húsvét (1) identitás (1) ideológia (1) időzítés (1) igazi (1) illúzió (1) imaginció (1) inkompetencia (1) instabilitás (1) introverzió (1) intuíció (1) irányítás (1) ismeretterjesztés (1) jogok (2) jósnő (1) józan szív (1) jutalom (1) kamasz (1) kaméleon (1) kapcsolat (3) karácsony (1) karácsonyfóbia (1) katasztrófa (1) katasztrofizálás (1) kell (1) kellene (1) kell és kellene állítások (1) kémia (1) Kennedy (1) képzelet (1) kezelés (7) kihasználás (1) kihívás (1) királyság (1) kitartás (4) kíváncsiság (1) kivételezés (1) ki ha én nem (1) kliens (1) kognitív terápia (1) kókler (1) komfortzóna (1) kommunikáció (7) kompetencia (1) konfliktuskerülés (1) könyv (1) kör (1) kötelékfóbia (2) kudarc (2) kudarckerülő (1) kudarcraítéltség (1) különbözőség (1) különlegesség (1) lélek (2) lelki egészség (2) linkség (1) lista (1) logikai bakugrás (8) logikai torzítás (8) lúzer (1) magabiztosság (1) magány (1) magunkra vétel (2) megbélyegzés (1) megérdemlem (1) megközdés (1) megküzdés (3) megküzdő viselkedés kártya (1) megoldás (1) megvalósítás (1) megvilágosodás (1) megvonás (1) menőség (1) mérgező (1) miért (1) milyen (1) minőség (1) mintha viselkedés (1) mi lett volna ha (1) módszer (1) motiváció (1) nagymenő (1) nagyzolás (1) nélkülözés (1) nemi erőszak (1) nemi különbségeg (1) nem élhetek nélküle (1) nem mind arany ami fénylik (1) nem szeret (1) nevelés (4) noradrenalin (1) normális (1) olvasás (1) önállóság (1) önállótlanság (1) önbeteljesítő jóslat (2) önbizalom (8) önérvényesítés (1) önfegyelem (1) önfeláldozás (1) önismeret (1) önkifejezés (1) önkontroll (1) önmegvalósítás (2) önsorsrontó (1) optimizmus (2) ördögi kör (4) öröm (1) összefonódottság (1) őszinteség (1) overthinking (1) oxitocin (1) párkapcsolat (5) párterápia (1) példakép (1) pesszimizmus (2) poszttraumás stressz betegség (1) poszt traumás stressz zavar (1) pozitív életszemlélet (1) pozitív gondolkodás (1) pozitív pszichológia (1) probléma (1) pszichiátra (1) pszichológia (50) pszichológus (16) pszichológus naplója (4) PTSD (1) rajongás (1) rák (2) reakció (1) realizmus (1) remény (7) reménytelen eset (1) rémkép (1) rendszer (1) rossz politikai döntés (1) séma (22) sérülékenység (1) sérülés (1) shopaholizmus (1) siker (4) sorozat (1) sors (2) spirál (1) stop (1) szabadság (1) szabad önkifejezés (1) szakítás (1) szégyen (1) szelektív észlelés (1) szélsőség (1) szélsőséges gondolkodás (1) személyiség (1) személyiségfejlődés (1) szerelem (6) szerénység (1) szeret (1) szeretet (6) szétszórtság (1) szexuális zaklatás (1) szexuális zavar (1) szív (1) szociálpszichológia (1) szorongás (1) sztárpszichológus (1) sztereotípia (2) szükséglet (2) szükségletek (1) szülő (2) tanulás (1) tanult leleményesség (1) tanult tehetetlenség (1) társfüggés (1) terápia (2) terápiás mézeshetek (1) terror (1) terroristák (1) terrorizmus (1) test (2) test és lélek (1) teszt (2) teszteredmény (1) tévhit (2) tévhitek (2) tévút (1) tipp (1) típusok (1) titoktartás (1) tortadiagram (1) trauma (2) trükk (1) tudomány (2) tulajdonság (1) túláltalánosítás (2) túlgondolás (1) túlkompenzálás (2) túlszerénység (1) ufó (1) újévi fogadalom (1) újjászületés (1) újra meg újra (1) ünnep (1) utánzás (1) valakivé válni (1) válás (1) valóságpróba (1) változás (1) vazopresszin (1) védelem (1) vége (1) veszély (2) veszélyek (1) veszélyeztetettség (1) vezérsóvárgás (1) videó (1) világ közepe (1) VIP (1) visszaesés (1) viszonyítás (1) vonzalom (3) zaklatás (1) Címkefelhő

Feedek

Reménytelen eset? Ugyan már! 18 alapelv, hogy boldog gyereket nevelj!

2013.12.15. 00:37 | pszichorendelés | 21 komment

Hogyan adjunk reményt?

 

Ahhoz, hogy egy gyermekben kialakuljon a hit, hogy a dolgok alapvetően jól fognak menni, illetve hogy tud tenni azért, hogy jól menjenek, szükséges, hogy szülei olyan élményekhez juttassák, amelyek ezt a világnézetet támogatják.

agyátvitel.jpgNem feltétlen kell szerencsés csillagzat alá születni mindehhez, fontosabb, hogy a szülők úgy nyújtsanak magyarázatot a szerencsétlenebb eseményekre is, hogy abból olyan tanulságokat vonjon le, amelyeket a gyermek jövője sikeresebb alakításához felhasználhat.

Rosszabb körülmények közt felnövő gyermek is elégedett és reményteljes lehet, ha azt az 5 szükségletét, mely minden emberi lény sajátja, szülei szem előtt tartják, és kielégítik.

Azonban ha a szülő huzamosabb ideig nem adja meg a gyermeknek, ami az egészséges érzelmi fejlődéshez szükséges, olyan hamis világképet éget az agyába, ami onnantól önbeteljesítő jóslatként működik, károsítva a teljesítményt és a társas kapcsolatokat, ami súlyosabb esetben csak szakmai segítséggel lesz újraírható.

Lássuk mit tehetünk, hogy gyermekeinket a legnagyobb ajándékkal, a reménnyel indítsuk útra. Az alábbiakban az öt szükségletet szolgáló összesen 18 alapelvet ismertetünk.

 

  1. Biztonságos kötődés szükséglete

Mindannyiunk alapvető igénye, hogy gondoskodjanak rólunk, megértsenek, és megvédjenek, ha szükséges. Tehát hogy biztosak lehessünk abban, hogy szeretnek, és hogy ennek a szeretetnek nincsenek feltételei, akkor is kapjuk, ha esetleg hibázunk. Ha ilyen környezetben növünk fel, az az elképzelés fog kialakulni a fejünkben, hogy szerethetőek vagyunk, és léteznek szeretetteljes kapcsolatok.

Hogy a gyermekünk olyan felnőtté váljon, aki hisz az ilyen kapcsolatok létezésében, és abban, hogy tud tenni ezek elérése érdekében, az alábbiakat érdemes szem előtt tartani!:

-Biztosítsuk, hogy mindig mellette állunk! Ne rohanjunk el egy vita közepén, ha nem is értünk vele egyet, vagy ha elegünk is van. Ehelyett fejezzük ki felé, hogy őt ugyanúgy szeretjük akkor is, ha esetleg hibázott valamiben, figyelmeztessük, hogy ne vegye magára, ha ingerültek vagyunk valami miatt.

-Érzékeltessük, hogy mindig bízhat bennünk! Ne éljünk vissza pozíciónkkal! Ha bántalmazzuk akár tettleg akár szavakkal, nagyon alapvető sérüléseket szenved, amelyek a foltok elhalványulása és a könnyek felszáradása után is fennmaradnak.

- Figyeljünk rá, mit érző lényre! Lehet, hogy nem tűnik fontosnak, hogy kisiskolás gyermekünk épp melyik társával veszett össze vagy békült ki, ha meg akarja velünk osztani, neki nyilván fontos. Gondoskodásunkat ne csak azzal mutassuk ki, hogy főzünk rá, segítjük a tanulmányaiban, vegyük észre, hogy mi másra van még szüksége, és arra (is) reagáljunk. Mutassuk és mondjuk ki érzéseinket! A gyerek nem tudja magától, hogy értékeljük és szeretjük. Bármennyi pénzt, időt, energiát fektetünk gyerekünkbe, önmagában ettől nem fogja tudni, hogy érzünk iránta. Fontos, hogy hallja is, hogy büszkék vagyunk rá, hogy szeretjük, hogy ezt meg ezt ügyesen csinálta stb. Mindezt ne csak mondjuk, érintéssel is fejezzük ki, egy öleléssel, puszival kísért dicséret még többet jelent, mint önmagukban az elhangzottak.

- Mondjuk ki, hogy értékes embernek tartjuk! Tudatosítsuk gyermekünkben, hogy emberi mivoltából fakadó tökéletlenségei, esetleges hibái, botlásai ellenére úgy értékes ahogy van, s nem kell szégyenkeznie, őszintén megmutathatja magát másoknak a maga valójában, biztosan lesz olyan, aki pontosan azt fogja díjazni, amilyen ő.

-Vigyük gyermekünket más gyerekek és felnőttek közé! Segítsünk neki közös pontokat találni a többiekkel, mutassunk rá a hasonlóságokra és a különbözőségekre, és arra, hogy ezek az élvezetes, felszabadító, inspiráló közösségi élmények alapjaivá válhatnak.


Ha ügyelünk ezekre az alapelvekre, gyermekünk a lehetőséget, nem pedig a veszélyt fogja meglátni a kapcsolatokban, s mivel meg lesz a minta, hogyan lehet jól működtetni az emberi kapcsolatokat, reményeit tanult eszközeivel valóra is fogja tudni váltani.

 

  1. Önállóság és kompetencia szükséglete

Mindenkinek szüksége van rá, hogy olyasvalakiként élje meg magát, aki maga is helyt tud állni az életben, nem pedig “béna”.

 

-Hogyan érjük el, hogy gyermekünk ne legyen “bénácska”  és önállótlan?

Fokozatosan bátoríthatjuk gyermekünket, hogy addig ismeretlen dolgokba fogjon, tanuljon meg új készségeket. Mondjuk el, hogy amit tőlünk látott, vagy amiben eddig segítettünk, az olyan dolog, amit maga is képes elvégezni. Szögezzük le, hogy a csetlés-botlás  a tanulás velejárója, csak az nem hibázik, aki nem próbálkozik. Biztosítsuk, kitartva elérhetjük a célunkat, amit valaki tud, az gyakorlással megtanulható.

 

elefánt.jpg-Hogyan ne rettegjen a bármikor felbukkanó elháríthatatlan veszélyektől?

Bátorítsuk, hogy fedezze fel a környezetét, ne csak otthon játszon. Mondjuk el, hogy ugyan a híradóban, ettől-attól lehet hallani rémhíreket, de ez azért nem teljes mértékben tükrözi a valóságot. Azért mutatják pont ezt, azért beszélnek erről, mert

ez a hírértékű, ez vált ki megdöbbenést, erre figyelnek fel mások. A veszélyekről nem árt tudnia, felkészíthetjük rá, hogy ha pl.egyedül megy az iskolába, megtalálhatja egy cukrosbácsi, de azt is elmondhatjuk, hogy hogyan tud fellépni ez ellen, és hogy azért ez nem minden nap fordul elő.

 

-Hogyan ne neveljünk gyermekünkből saját kicsinyített másunkat?

Próbáljuk meg kideríteni gyermekünk miben ügyes, tehetséges, mi foglalkoztatja! Ez nem feltétlen fog egyezni azzal, ami minket érdekel, vagy amit mindig is szerettünk volna csinálni, de valamiért nem sikerült. Akkor tesszük a legjobbat gyermekünkkel, ha abban támogatjuk, ami őt és nem pedig minket hoz lázba. Ha azon kapjuk magunkat, hogy épp minden áron zongorázni taníttatnánk az attól herótot kapó gyereket, inkább nézzünk magunkba, mi motivál ebben. Talán mindenkinek jobb lenne, ha mi járnánk zongoraórára? Ne érezzük magunkat megtámadva, ha a gyerek valamiben nemet mond, vagy bezárkózik a szobájába. Mindenkinek szüksége van saját térre, titkokra.

 

-Hogyan ne legyen gyermekünk egy csődtömeg?

Ahelyett, hogy azt hajtogatnánk, hogy “semmirekellő vagy”, mikor gyermekünknek valami nem sikerül, érdemesebb azt hangsúlyozni, hogy “valamire kellő”, biztos van, amiben tehetséges, és amiben nem is az különösen, kitartással ott is megugorhatja a kívánt szintet.

 

Ha így járunk el, gyermekünk nem fog megijedni a saját árnyékától, hanem talpraesett, önálló ember lesz, aki kitart céljai mellett, és sikereket ér el a maga területén.

 

  1. Jogos igények és érzelmek szabad kifejezésének szükséglete

Minden embernek szüksége és joga van arra, hogy kimutassa mindazt, amit belül átél. Hogy gyermekünk átérezze ezt a nézetet, a következőket szükséges megtennünk:

 

-Ne tartson tőlünk a gyerek!

Mindannyiunkra jellemző, hogy akkor nyílunk meg szívesen, ha tudhatjuk, hogy a mondottakért nem megtorlást kapunk cserébe. Bíztassuk a gyermekünket nyugodtan mondja el ellenvetéseit is, értsük meg a mondottak valódi mozgatórugóját, próbáljunk higgadtan, nem pedig ellentmondást nem tűrőn válaszolni.

 

-Ne aggódjon miattunk a gyerek!

Ha valakit sajnálunk, nehezebben mondunk neki ellent mint egy egyenrangú félnek. Törekedjünk arra, hogy gyermekünk lássa, hogy pl. nem kapunk szívrohamot, vagy keseredünk el végzetesen, ha valami olyat mond, ami nem egyezik a mi nézeteinkkel. Akár ki is mondhatjuk, túl fogjuk élni, bármit is mond, ne aggódjon miattunk. Érdeklődjünk hogyléte felől, nyújtsunk vigaszt, ha arra van szüksége, hogy érezze, mi vagyunk az erősebbek, nem neki kell rólunk gondoskodnia.

 

-Ne a siker és az elismerés legyen az első!

Fontos dolog, hogy be tudjunk illeszkedni egy közösségbe és alkalmazkodni tudjunk másokhoz, de gyermekünknek azt is meg kell tanulnia, hogy mi az az ár, amin már nem jó sem neki, sem  a közösségnek. Dícsérjük az igyekezetéért, és hangsúlyozzuk, nem az a lényeg, hogy mindenki jónak, okosnak, sikeresnek gondolja, hanem az, ha tehetségének, éreklődésének  megfelelően munkálkodik. Nyugtassuk meg, hogy az, hogy valaki leszólja, amit csinál, nem jelenti azt, hogy az adott dolog rossz, csak legfejjebb annyit, hogy az illetőnek nem tetszik. Bíztassuk arra, hogy gondolja át, hány ember szereti őt úgy, ahogy van.

 

Ha ezeket szem előtt tartjuk, gyermekünk megtanulja jogosnak érezni, hogy őszintén képviselje valódi önmagát tetszőleges közegben.

 

  1. Spontaneitás és játék szükséglete

Mindenkinek szüksége van arra, hogy ne csak komoly dolgokkal foglalkozzon, hanem egyszerűen csak élvezze az életet. Ha nem akarunk koravén, megkeseredett gyereket nevelni, érdemes odafigyelni az alábbi megfontolásokra:

 

-Hogyan ne legyen gyermekünk borúlátú és savanyú?

Mi se legyünk azok! Tanuljuk meg mindenből, a kudarcokból, hibákból, az élet kellemetlen fordulataiból is levonni a tanulságot és emlékeztessük magunkat és gyermekünket is: a következő lépés mindig az legyen, hogyan lehetne jobb? Elkeserítő válasznál soha ne álljunk meg! Figyeljünk oda a pozitívumokra, tanítsuk meg gyermekünknek, mi mindennek lehet örülni! Például annak, ha az ember nagy nehezen meghaladja saját korlátait, akkor is, ha mégoly kicsinek is tűnik kívülről a feladat. Vagy annak, hogy milyen jó társasozni és kakaót szürcsölgetni a meleg szobában, mikor kint szürke nyirkos idő van, amin annyian busonganak stb.

 

-Hogyan ne legyen gyermekünk egy gép?

Gyermekünk akkor lesz érzelmeket megélni és azokat másokkal megosztani tudó felnőtt, ha gyerekkorában megtanulta, hogy az érzelmekkel érdemes foglalkozni, az érzéseknek van létjogosultságuk. Figyeljünk tehát oda, ha gyermekünk arcán az érzések vajmi kis jelét is látjuk! Jelezzük vissza, pl. úgy látom, most elszontyolodtál. Nem jön ugyanis magától senkinek, hogy érzelmeit be tudja azonosítani, és az sem, hogy a megfelelő szavakat megtalálja rá. Ha a gyermekünk toporzékol és követel valamit, ne azt mondjuk, hogy “most aztán hallgass már el, nem érdekel a hisztid”, hanem nyugodt hangon jelezzük vissza, hogy ugyan most nagyon dühös, ezt sajnáljuk de egyúttal elmagyarázhatjuk, hogy az adott dolgot miért is nem engedjük meg neki. Így tudni fogja, hogy megértettük az érzéseit, megtanulja azonosítani és kifejezni azokat, és megnyugodhat, hogy nem őt utasítottuk el, hanem csak azt a dolgot, amit kért - azt is az ő érdekében, okkal, nem pedig azért mert utáljuk.

 

-Hogyan ne legyen gyerekünkből örökké elégedetlen munkamániás?

Gyermekünk szeretne megfelelni nekünk, és azt tartja normálisnak amit mi képviselünk. Hogy ha csak a csillagos 5-t fogadjuk el éppen-éppen jónak, az 5 szóra sem méltó, a négyes meg már szégyen és gyalázat, és ezt, mint ahogy általában történik szinte minden életterületen alkalmazzuk, gyerekünk azt fogja megtanulni hogy sosem tud elég jó lenni.

Ha némi magánéletet és szórakozást is kívánunk felnövő csemeténknek, érdemes már most a helyén kezelni a kérdést. Dícsérjük az igyekezetét, ha valóban sokat tanult, akkor is, ha esetleg csak hármast kapott. Tegyük mérlegre hogy ez a tehetségének megfelelő tantárgy vagy egy másik, hangsúlyozzuk, hogy ezzel az eredménnyel is jobban teljesített, mint mások, vagy ha nem, hát nem katasztrófa, mi akkor is szeretjük, ha a tök utolsó, mert jószívű, kedves, és ügyes ebben meg ebben, különben is, ha igyekszik, legközelebb majd valószínűleg ez is jobban megy neki.

 

-Hogyan ne ostorozza magát gyerekünk ha kell, ha se?

Mindenkinek igénye van arra, hogy tudja magát és tetteit értékelni, viszont ez is könnyen félrecsúszhat, ha a gyerek minden apró baklövése, csínye, kudarca vagy tökéletlensége büntetést von maga után. A büntetésről tudományosan kimutatott tény, hogy nem hasznos, és leginkább önmagában nem. Ha úgy érezzük, hogy valamilyen viselkedést muszáj megtorolnunk, inkább valamilyen gyerek számára fontos dolgot vonjunk meg, mint mondjuk megüssük vagy megszégyenítsük. A negatív következményeknek csak akkor tud hatása lenni a viselkedésre nézve, ha gyermekünk olyasvalakitől kapta, akinek a véleményére ad, akit szeret. Legjobb eredményt akkor érünk el, ha a gyermeknek arról beszélünk, hogy a tettében -és nem a személyében- mi nem tetszett nekünk, az adott tett hogyan esett nekünk, és helyette mi az a viselkedés, aminek jobban örülnénk, és ennek pontosan mi az oka. Ne a tekintélyünkre, hanem a józan megfontolásra hivatkozzunk. Vegyük figyelembe az enyhítő körülményeket is, hallgassuk meg a gyerek oldaláról a történteket, és jelezzük vissza, mit fogtunk fel abból, hogy ő mit érez a tette és a kérésünk következtében. Ebből érezni fogja, hogy nem ő az aki büntetést érdemel, hanem olyasvalamit tett, ami valamiért valakinek nem tetszett.

 

Ha tartjuk magunkat ezekhez az instrukciókhoz, egy érzelmeivel tisztában lévő, alapjaiban derűlátó, tetteit reálisan értékelni tudó  gyereket kapunk.

 

  1. Reális keretek és önkontroll szükséglete

Tudományos kutatásokkal mutatták ki, hogy se nem jó se nem hasznos, ha teljesen eleresztjük a gyerekek kezét, ha semmi féle iránymutatást nem kapnak, ha nem tanítjuk meg őket, hogy léteznek bizonyos korlátok, amelyekre szükség van.

 

- Hogyan ne neveljünk nagyképű gyereket?

A nagyképűség gyakran pont abból táplálkozik, hogy túlontúl keveset gondolunk magunkról.

Fontos, hogy gyermekünkben tudatosítsuk valódi érdemeit, olyanokat, amelyek szeretetreméltó gesztusaival, igyekezetével, tehetségével függenek össze, nem annyira olyan dolgokkal, mint ami kívülről is látványos, és ami inkább arról szól, hogy milyen anyagai javai vannak. Pl. nyíltan vállaljuk, hogy bizonyos dolgokban jobb, másokban hasonló, megint másokban gyengébb másoknál, de tudatosítsuk, hogy az, hogy beismeri a gyengeségeit, mit sem von le az értékéből, csak valódibb, hitelesebb, szerethetőbb lesz mások számára.

 

-Hogyan ne neveljünk “linkóci” gyereket?

Ha azt akarjuk, hogy gyermekünk ne unjon el minden feladatot a közepén, vagy kerüljön úgy általában mindent, ami nem csak mulatság, figyelembe kell vennünk, hogy lehet, hogy mindezt legfőképp azért teszi, mert nem is tanulta meg, mi értelme van strapálnia magát, illetve hogy  hogyan is bírhatja rá magát az ember, hogy elvégezze azt is, amihez nem fűlik a foga. Meséljük el neki, hogy az erőfeszítés annak az ára, hogy valami sokkal nagyobb és fontosabb jutalmat bezsebelhessünk, hogy később abból éljünk ami érdekel, megtanuljunk olyat, amit jó lenne tudni, de még nem értünk hozzá. Mondjuk el, hogy normális, ha bizonyos teendők közben szenvedünk, mi több a fejlődés jele, ha épp valami fontos dologért munkálkodunk. Taníthatunk praktikákat a gyereknek, hogy pl. ne túl sokat hezitáljon a belevágáson, tegye mérlegre a következményeket, hogyan enyhítheti a “fájdalmát” pl. olyan teljesítményt nem rontó dolgokkal, mint tanulás közben az instrumantális zene hallgatás.

 

Erőfeszítéseink eredménye egy olyan gyerek, aki tudja mennyit ér, de nem kábítja magát és a környezetét azzal, hogy fölöttük áll, és képes felelősséget válallni a tetteiért.



Ha mind az 5  szükségletére figyelmet fordítottunk gyermekünk bizakodva fog a jövőbe tekinteni, és mindent meg fog tenni elérhetőnek tűnő vágyai elérésének érdekében.

Ezzel remény sorozatunk végére értünk! Vasárnaptól a szeretet jegyében az emberi kapcsolatok fejlesztéséhez fogunk napról napra újabb ötleteket adni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichorendeles.blog.hu/api/trackback/id/tr465693073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pécsi bölcsész 2013.12.15. 22:01:22

Marhaság.
Nincs olyan, hogy recept gyereknevelésre, mert
minden gyerek más.
Empátia és intelligencia kell!

zila5 2013.12.15. 23:09:03

@Pécsi bölcsész:
Szerintem ez csak egy starter kit volt a fenti tulajdonságokkal esetleg véletlenül nem rendelkezőknek.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.12.16. 01:12:25

ez az egész itt, teljesen értelmetlen.

2013.12.16. 03:14:48

Tökéletes, megint egy nagyon alapos és hasznos útmutató.

@Pécsi bölcsész: Nem mondja sehol, hogy recept. Alapvető szükségletekről (minden gyerekre vonatkozik) és nevelési alapelvekről van szó.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.12.16. 06:06:27

Probalj meg ertelmes gyereket nevelni egy idegbeteg felnotekkel teli vilagban!

Achilles 2013.12.16. 06:58:41

Tökéletesen életszerűtlen. Tisztán látszik hogy a cikk írójának nincs gyereke.
Azért jópofa hogy minden évben akad egy lelkes főiskolás aki összeollózza a vonatkozó “okosságokat”.

bohuš 2013.12.16. 09:14:55

@Achilles:
Tisztán látszik, hogy rossz lehet a te gyerekednek lenni.

plephyl 2013.12.16. 09:43:48

Tetszett! Nem egy velvet szintű 6 mondatos felszínes álcikk.

2013.12.16. 10:48:12

Ezeken a tanácsadós írásokon azok szoktak fintorogni legjobban akik megrémülnek, hogy nem mindent úgy csináltak ahogy itt szépen le van vezetve (megjegyzem: ez nem azt jelenti, hogy így is kell).

Csak annyit tennék hozzá a linkóci bekezdéshez, hogy érdemes észben tartani: minden mindennel összefügg. Egy olyan gyereket akit "megtanítottak", hogy értéktelen, nem igazán lehet azzal motiválni, hogy a sikerekért meg kell szenvedni. Ugyanis Ő így céltalannak látja majd a küzdelmet, hiszen minek többet szenvedni ha így is úgy is minden rossz.

vittore 2013.12.16. 12:14:41

Szerintem egy átlagosnál egy kicsivel is több intelligenciával megáldott szülő, ezeket a dolgokat evidenciának tartja. A többinek meg hiába írja le bárki, akárhányszor, úgy sem fogják fel.

badogosmester 2013.12.16. 13:09:11

2-es ponthoz: gyerek marhára ne nézzen híradót. Mert az nem híradó, hanem kékfény.

Clarice6 2013.12.16. 13:32:28

Szerintem akik evidenciának tartják a fentieket, azok nagy valószínűséggel - ezt ki merem jelenteni látatlanul - észre sem veszik, hol "szegik meg" a fenti alapelveket.
Azért merem ezt kijelenteni, mert én jelenleg terápiára járok, pontosan amiatt, mert gyerekkoromban NEM kaptam meg a fentieket. Fel tudnám sorolni részletesen, tételesen, hogy mely pontokban hibáztak a szüleim (nem tudatosan, nem szándékosan, hanem mert ők sem kapták meg a szüleiktől).
És ahogyan ezeket sikerült feltárni, azzal is szembesültem, hogy - mivel hiányzik az eszköztáramtól - én sem adtam meg a saját gyermekemnek. Úgy, hogy nem voltam tudatában. Úgy, hogy meg voltam róla győződve, hogy mindent jól csinálok. Pedig valójában nem csináltam jól, észre se vettem.
Most már nagyon tudatosan igyekszem a fentiek szerint nevelni a gyermekem, és ki merem jelenteni, hogy borzasztóan nehéz! Hiszen számtalan esetben előfordul, hogy valamit nem szeretne megtenni, vagy megvannak a maga elképzelései, vagy nehézséget okoz számára egy feladat elvégzése. Én nem tartom magam szuper szülőnek, arra törekszem, hogy elég jó szülő lehessek, mert tökéletesnek lenni borzasztóan fárasztó.
A fenti alapelvek szerint igyekszem a gyermekemet nevelni, és éppen ezek egyáltalán nem evidenciák, egyáltalán nem egyszerű, kevés hozzá az IQ, meg az EQ.
Csak akkor tudja valaki készségszinten kezelni, ha ő maga is megkapta gyermekkorában. Aki megkapta, az tegye össze a két kezét, mert nagyon szerencsés! Aki viszont nem kapta meg, az ne gondolja, hogy ő alapból képes rá, mert nem képes. A sémák nagyon el tudnak vakítani, észre sem vesszük, hogy mit csinálunk rosszul!

randomuser1 2013.12.16. 14:29:24

jó, de akkor msot csak kizárólag aklasszikus száraz kukoricán, vagy mehet fagyasztottra is a térdepeltetés?

Liquid_Night 2013.12.16. 16:24:21

És 18+ éves durcás, becsavart gyerekeket hogy neveljük?

2013.12.16. 18:40:28

Ahol alig vannak egészséges (lelkű) felnőttek, ott elég rossz esélyekkel lehet jól nevelni/szeretni egy gyereket, de azért én minden szülőnek szurkolok.

Persze, momentán ott tartunk, hogy tízből kilenc egész kilencvenkilenc szülő a fent leírtakból egy szót sem ért, és örülhet a gyerek, ha csak fakanállal verik és nem valami annál nagyobb/élesebb tárggyal, de azért a lepényhel megy először, a reményhal meg utoljára...

2013.12.16. 18:47:50

lepényhel=lepényhal -bocs

pszichorendelés 2013.12.17. 23:53:32

@Pécsi bölcsész: Nevelési alapelvekről van szó, ez azt jelenti, hogy minden gyermek hasonlít abban, hogy mindnek szüksége van rá, hogy ezek kézzelfoghatóan megnyilvánuljanak az életében. De ez talán ne is olyan meglepő, ha belegondolunk, hogy léteznek olyan alapvető szükségletek, melyek mindannyiunkra igazak. Ahogy enni, inni, aludni stb. mindannyiunknak kell, úgy az is alapvető, hogy biztonságosan kötődjünk, kompetensnek éljük meg magunkat, ki tudjuk fejezni érzelmeinket, illetve képesek legyünk spontaneitásra és önkontroll gyakorlására.

Hogy melyik gyermeknél melyik pontra kell hangsúlyosabb figyelmet fordítani, az már lehet egyéni, de ez még mindig nem jelenti azt, hogy a többi szükséglettel gyermekünk nem rendelkezik. Inkább árulkodik arról, hogy a többi szükséglet kielégítése jól megy a szülőknek, míg emezekben nehézségeik vannak. Az pedig, hogy melyik szükséglet kielégítése megy jól a szülőnek nem annyira az intelligencián vagy EQ-n áll vagy bukik, hanem azon, hogy a mi szükségleteinkre a mi szüleink hogyan reagáltak.

pszichorendelés 2013.12.17. 23:54:55

@Achilles: Nincs olyan szülő, aki folyamatosan tökéletes teljesítményt nyújtana minden egyes pont szerint. Ennek megfelelően nem is mondtuk, hogy “rossz” szülő, aki nem teljesít folyamatosan kifogástalanul, “életszerűtlen”, irreális lenne ezt várni. Szülőként talán azt reális önmagunkban célként kitűzni, hogy tudatosan figyeljük, ha mást nem, utóbb átgondoljuk szülői viselkedésünket, és az észrevett hibákat igyekszünk jóvátenni.

Ezek az alapelvek tudományosan megalapozottak: nem “főiskolás vágta össze” a hasára ütve, hanem szakemberek figyeltek meg munkájuk során alapvető emberi szükségleteket, megkeresték ezek összetevőit, és mérték ezek hatását a lelki egészségre. Léteznek olyan mérőeszközök és statisztikai eljárások, melyek ezt lehetővé teszik, ezek bemutatására egy blog kereteink belül természetesen nincsen mód. Az ezen alapelvek mögött álló elmélet alapján olyan terápiás módszert dolgoztak ki, melynek eredményei szintén mérhetőek. Tehát az elmélet megalapozott, az erre alapuló terápia pedig hatékony.

pszichorendelés 2013.12.17. 23:56:27

@plephyl: Köszönjük, pontosan ez volt a célunk!

pszichorendelés 2013.12.18. 00:00:15

@vittore: Tapasztalataink azt mutatják, hogy ebben nem is annyira az intelligencia, hanem a tudatosság a döntő. Egy intelligens embernek is meglehetnek a maga sérülései, és pont ezek a sérülések azok, amelyek elkendőzik előle a következetesen vétett hibákat. Könnyen előállhat, hogy azt hisszük, hogy mindent megteszünk a gyerekünkért, megadjuk neki azt is, amit mi esetleg nem kaptunk meg a szüleinktől, és ebben a nagy igyekezetben elfelejtjük észrevenni, hogy gyermekünk valamely szükségletére nem reagáltunk. Pl. ha a mi szüleink nem tettek meg mindent azért, hogy tanuljunk, vagy nem értékelték eredményeinket, mert az ő szemükben ez nem számított, lehet, hogy mi szülőként kifejezetten oda fogunk figyelni erre. Bár minden matematika verseny után jutalmazzuk, ölelgetjük, gyermekünket, elmondjuk, milyen büszkék vagyunk rá, és mennyi lehetősége lesz esze miatt felnőtt korában, nem vesszük észre, hogy ha rajta múlna, nem matekversenyre járna, hanem társaival játszana, és “csak” egy átlagos képességű/ tanulmányi eredményű gyerek lenne.
Ezért segít sokat, ha tudatosak vagyunk. Ha tudjuk, hogy mit nem adtak meg nekünk a szüleink, és milyen működésre vagyunk mi hajlamosak a saját nehézségeink miatt, könnyebb lesz kivédeni és ellensúlyozni azt!

pszichorendelés 2013.12.18. 00:09:57

@Liquid_Night:
A gyerekünkre hatni ilyen korban is lehetséges, az alapelvek ugyanazok, a stílusunkat pedig jó, ha az önfeltárás és a közös gondolkodásra ösztökélés jellemzi. Mondjuk el mi bánt, mit szeretnék elérni, kérjük gyermekünk együttműködését.

Például abban a helyzetben, ha gyermekünk nem akar tanulni vagy dolgozni, könnyebb durcásan reagálni arra, hogy “Ez az én házam, amíg itt élsz, azt csinálod, amit én mondok!”, mint arra, hogy “Aggódok miattad, fontos lenne a szórakozás mellett a munkára/ tanulásra is időt és energiát fordítani, hiszen a későbbiekben kárát fogod látni a mostani viselkedésednek. Tisztában vagyok vele, hogy Te sem akarsz rosszat magadnak, de nekem úgy tűnik, hogy hosszútávon mégis saját magad ellenségének fogsz bizonyulni. Kérlek, mondd el, hogy mi miatt nem tudsz a munkával/ tanulással foglalkozni, ha Te sem tudod, jöjjünk rá együtt. Szeretnék Neked segíteni, de ahhoz meg kell, hogy értsem, mire van szükséged. Sajnálom, ha időnként agresszív vagyok, a tehetetlenségem az oka.”

Arról, hogy hogyan kommunikáljunk “bevehetően”, bővebb információt találsz itt:

www.pszichorendeles.hu/pszichologus-grafologus/onervenyesito-kommunikacio
Címkék: gyermek remény pszichológia nevelés alapelv szükségletek
süti beállítások módosítása